איך לגרום לתינוק לישון כל הלילה?

כולנו שמענו על תינוקות שבגיל כמה שבועות ישנים כבר 8 שעות ברצף. מדוע זה קורה? איש אינו יודע! אך חשוב להבין שהמצב השכיח יותר הוא דווקא תינוקות שמקיצים משנתם כמה פעמים בלילה. דפוס השינה של תינוקות רכים משפיע קשות על הורים טריים אשר אינם מצליחים להסתגל למספר הפעמים הגבוה של התעוררות תינוקם בלילה.

תינוקות כן מתעוררים באמצע הלילה והיכולת לישון ברצף לילה שלם, ללא האכלה והתעוררות הדורשת מהוריהם לעזור להם להירדם בחזרה, היא יכולת המתפתחת בהדרגה.

מדוע תינוקות אינם ישנים לילה שלם ברצף?

הסיבה שתינוקות בגילאי כמה חודשים אינם ישנים לאורך כל הלילה ברצף נעוצה בכמה גורמים:

  • הורמון שינה (מלטונין) ושעון ביולוגי
    הורמון השינה, הנקרא מלטונין (המושפע מאור יום וחושך), מבשיל בגוף התינוק בין הגילאים 6 ל-9 שבועות. הורמון זה אחראי על הבשלת השעון הביולוגי של התינוק ומכתיב לו את זמני הערות והשינה.
    עד השלב בו המלטונין מתחיל להיות מופרש בגופו של התינוק הוא ישן לאורך כל היממה ללא העדפה לישון יותר בלילה מאשר ביום.
    גם לאחר הבשלת השעון הביולוגי, מבלה התינוק שעות רבות בשינה קלה, אשר נחוצה למוחו ולגופו על מנת להתפתח בצורה מיטבית.
    סיבה נוספת לאופי השינה של התינוק היא הישרדותית. שנת התינוק בנויה כך שהוא יוכל להתעורר אם הוא רעב, רטוב, מרגיש כאב או אי נוחות.לקראת גיל 4 חודשים השעון הביולוגי מגיע להבשלה מלאה והתינוק אמור להירדם בשעה יותר מוקדמת לשנת לילה.

  • מחזורי שינה
    שינה של תינוקות בנויה ממקטעים – מחזורי שינה החוזרים על עצמם. בכל מחזור שינה ישנם כמה מצבים של שינה – שינה קלה, שינה עמוקה ושינה פעילה (שנת חלום), שחוזרים על עצמם כמה פעמים בתוך מחזור שינה שלם. במעבר בין מצב שינה אחד לשני תינוקות מקיצים משנתם ורובם זקוקים לעזרה על מנת לחזור לישון שוב. תינוק שמצליח להירדם בתחילת הלילה בצורה עצמאית, ללא עזרת ההורה, יכול בשלבי ההתעוררות הקצרה להחזיר את עצמו לישון והוריו לא ידעו בכלל שהוא התעורר באמצע הלילה.

  • מערכת העיכול של התינוק
    הקיבה של התינוק קטנה ומעיו קצרים, תהליך חילוף החומרים שלו מהיר ולכן הוא זקוק למזון כל כמה שעות (בין שעתיים לארבע שעות, אצל תינוקות יונקים המרווחים באופן טבעי קצרים יותר). לכן לא ניתן לצפות מתינוק שאוכל במהלך היום כל שעתיים או שלוש שעות, לפתוח בלילה מרווחים גדולים מדי, משום שזהו צום ארוך עבור תינוק שמערכת העיכול שלו רגילה למזון בכל 3 שעות.
    כמובן שישנם תינוקות שכבר מהשבועות הראשונים פותחים פערים מאד ארוכים בין האכלה להאכלה בלילה והשאלה הנשאלת על ידי ההורים היא האם להעיר את התינוק כדי לאכול.
    התשובה לשאלה זו אם-כן, תלויה בכל מקרה לגופו. אצל תינוקות שנולדו פגים או מראים ירידה במשקל או חוסר יציבות בשמירה על אחוזוני משקל, ההמלצה היא להעיר כל 3 שעות ולהאכיל. אך אם התנאים הנ"ל אינם מתקיימים והתינוק מראה עלייה תקינה במשקל ואינו פג, ניתן לסמוך עליו לכשיהיה רעב יתעורר וידרוש אוכל. אם לא התעורר כנראה שהוא מסוגל לכך ויש להאכילו רק על פי דרישה במהלך הלילה מבלי להעירו לשם כך.

"אל תרימו אותו שלא יתרגל" – משפט מלחיץ להורים טריים…

כמה פעמים שמעתם את המשפט "אל תרימו אותו שלא יתרגל" שנאמר על תינוק בן כמה שבועות?
זה הזמן להפריך את הטענה הזו ולחזק דווקא את ההפך!
בשלושת החודשים הראשונים לחייו אין לתינוק הבנה של סיבה ותוצאה (המבשילה סביב גיל 5 חודשים)ואין הוא בוכה כמניפולציה שירימו אותו, הוא באמת זקוק למגע ולידיים של הוריו ושל הדמויות המטפלות בו. ובשלב זה הוא זקוק לתנאים דומים לאלה שקיבל ברחם שאם יסופקו לו כראוי, הביטחון שלו בעולם ילך ויגדל, ההיקשרות עם אמו ועם הדמויות המטפלות בו תהיה בריאה וכשיגיע הרגע בו יצטרך להירדם בצורה עצמאית, אם הוריו יפעלו נכון, הוא יעשה זאת עם הרבה ביטחון פנימי ויכולת להתמסר לשינה ללא תלות בהוריו כדי להירדם.

איך אפשר לעזור לתינוק להירדם בחודשי חייו הראשונים?

  1. קול מונוטוני
    קול מרגיע החוזר על עצמו (לדוגמא: "ששששש") המזכיר את הצלילים של מערכות גופה של אמו ששמע בעודו ברחם. את הקול כדאי להשמיע בעת ההרדמה או בזמן בו רוצים להרגיע את התינוק.

  2. רעש לבן
    אצל תינוקות המתקשים להירדם ומתעוררים מכל רחש קטן, מומלץ להשמיע להם רעש לבן (יש אפליקציה כזו ומכשירים שמשמיעים אותו) בכדי להכניס אותם לשינה עמוקה ללא הפרעות.

  3. תנועה
    בעודו ברחם אמו, העובר נמצא בתנועה רוב שעות היום, כתוצאה מתזוזתה של אמו. בחודשי חייו הראשונים כדאי לנוע איתו כשהוא בידיים, לנוע על כדור פיזיו, לבצע ניעות קלות עם הברכיים מעלה-מטה, כאשר התינוק מוחזק בידינו בתנוחת עירסול (תנוחה מצויינת להוצאת גזים לתינוק ובמקרה של התקף קוליק).

  4. ערסול ומגע
    בעודו ברחם התינוק נמצא בתנוחה עוברית ומרגיש את דפנות הרחם עוטפות אותו. בכל תנועה הוא חש מחובק ובטוח, תחושה שהוא זקוק לה גם לאחר הלידה על מנת לשמר את הביטחון שחווה ברחם.
    כיצד ניתן לשחזר את אותם תנאים לאחר הלידה?
    עיטוף: עם שמיכת עיטוף המיועדת לכך או על ידי חיתול בד (חשוב לעשות זאת נכון כדי שיהיה יעיל ובטיחותי).
    ערסול התינוק: כשמחזיקים אותו בידיים ומקפלים לו את הרגליים לכיוון הבטן כמו תנוחה עוברית.

  5. סבלנות
    התינוק מרגיש וחווה את האנרגיות סביבו. כשהאדם האוחז בו אינו רגוע התינוק חש לא רגוע בעצמו. חשוב להיות מודעים לכך ולהשרות עליו תחושה של רוגע וביטחון. בתחושה כזו קל לו יותר להירדם והשינה שלו תהיה טובה ורגועה יותר. במקרים בהם מרגישה האם או הדמות המטפלת בו שאין לה את הכוחות לכך, חשוב לבקש עזרה ולאפשר לאדם אחר להקל עליה בכך ולתת לה פסק זמן על מנת לחדש כוחות ואנרגיות.

  6. התמדה על סדר יום קבוע
    כמו אצל ילדים גדולים יותר, גם לתינוק הרך יש צורך בדברים שחוזרים על עצמם. זו הדרך לנסוך בו תחושת ביטחון. שיגרה וסדר יום החוזרים על עצמם (שעות שינה קבועות, זמני האכלה קבועים, טקס שינה קבוע ועוד) נותנים לתינוק יכולת לצפות מה עומד לקרות ולהתמסר לשינה בצורה נעימה ובטוחה יותר.

  7. שמירה על חלונות שינה
    חלון שינה הוא הזמן האופטימלי להשכיב תינוק לפני שהוא נכנס לעייפות יתר (ואז קשה לו להירדם). בכל גיל יש את חלונות השינה המתאימים לו וחשוב להכיר את חלונות השינה של ילדכם כדי לעזור לו להירדם בזמן ולמנוע השפעה של פספוס חלון שינה על איכות השינה שלו.

  8. הקפדה על שעות שינה תואמות לגילו של התינוק
    תינוקות בכל גיל אמורים לישון מספר מסוים של שעות ביממה, בכל גיל מספר שעות השינה משתנה. כאשר אינם ישנים מספיק, הם מפתחים "חוב שינה" ונמצאים במצב של עייפות מתמדת, המקשה עליהם לישון טוב.

אז מה עושים כדי שהתינוק ישן לילה שלם?

מכיוון שאין זה צורך אמיתי של התינוק לישון לילה שלם בחודשי חייו הראשונים אך הוריו כן זקוקים לשינה רציפה, הם צריכים לעזור לו וללמד אותו להירדם בצורה עצמאית בתחילת הלילה.
חשוב מאד לציין שישנן המון שיטות לעשות זאת ובבחירת השיטה יש לקחת בחשבון את גיל התינוק ולעשות התאמה לציפיות מהשינה שלו לפי גילו. כשמחליטים ללמד אותו להירדם בצורה עצמאית.
כאשר רוצים לעזור לתינוק ללמוד להירדם בצורה עצמאית, לישון לילה שלם וללא האכלה בלילה, חשוב לעשות זאת בהדרגה, תוך הבנת צרכיו לפי גילו, עם הכלה ואחריות רבה, על מנת למנוע מלהזיק לו מבחינה רגשית או גופנית ואף להעצים אותו ולהגביר לו את תחושת הביטחון בתהליך שינוי הרגלי השינה שלו.

דוגמת ציפיות מגילאים שונים:

    • אי אפשר לצפות מתינוק בן כמה חודשים לישון לילה שלם, אלא אם כן זה בא ממנו.
    • תינוק בן 5 חודשים יכול לישון 5 שעות ברצף ללא האכלה.
    • סביב גיל 8 חודשים, תינוק יכול לישון לילה שלם מבלי לאכול, במידה ומשקלו תקין.
      עד גיל שנה ישנם תינוקות רבים שעדיין זקוקים להאכלת לילה ועם זאת ישנם כאלה שלא. מאד חשוב להכיר את התינוק, את דפוסי השינה שלו ודפוסי ההאכלה שלו, לבדוק האם הוא עולה במשקל ושומר על אחוזונים לפני שמחליטים להוריד לו את כמויות האוכל בלילה.
זקוקים לעזרה? פנו אליי

מוזמנים לשתף

טיפים נוספים שאולי יעניינו אותך:

דולה ללידה

שלבי הלידה

במהלך ההיריון צוואר הרחם סגור, נוקשה ובתוכו יש פקק רירי מלא בנוגדנים שמטרתם לשמור על שק ההיריון מפני חדירת זיהומים פנימה. כאשר מגיע הרגע הנכון