סיוטים וביעותי לילה

ביעותי לילה

תופעה אשר מתרחשת במהלך השינה בה הילד זז מתוך שינה, צורח ומבועת. זה קורה בדרך כלל בחצי הראשון של הלילה (כאשר הילד ישן שינה עמוקה). בין גילאי חצי שנה ל-11 שנים.
כאשר ההורה מגיע ומנסה להרגיע את הילד, הילד אינו מתעורר והוא צורח מתוך שינה.
התקף ביעותי לילה יכול להימשך בין 15 ל-20 דקות. בהתקף של ביעותי לילה אפשר להגיע אל הילד ולהיות לידו עד שזה יעבור או לנסות להעירו ולהחזירו לישון כדי לנתק אותו מהסיטואציה.
יש לציין שהילד לא זוכר כלום מביעותי הלילה.

ישנן שתי סיבות עיקריות לביעותי לילה:

  1. מחלה
  2. עייפות יתר
    (כדאי להימנע מלהשכיב ילד כשהוא בעייפות יתר ניתן להיעזר בטבלת חלונות שינה על פי גיל)

סיוטי לילה

תופעה נורמטיבית בגיל הילדות ומקורה בחלומות רעים. ילדים סובלים מסיוטי לילה בדרך כלל בחצי השני של הלילה כשהשינה אינה עמוקה, הסיוטים מלווים בבכי ובצרחות.
כאשר ההורה מגיע אל הילד, הילד מגיב לנסיונות ההרגעה של ההורה.

כשהילד בוכה מסיוט שחלם, כדאי לגשת אליו, להרגיעו, לחבק אותו ולתת לו הרגשה שמישהו שומר עליו (לא צריך לבקש ממנו שיספר את החלום).
יש לשים לב מהי תדירות הסיוטים ואם היא גבוהה. כדאי לבדוק האם עובר על הילד קושי רגשי שגורם לו לכך. במצב כזה יש להתייעץ עם גורם מקצועי.

ומה עושים כשהילד טוען שיש מפלצת בחדר?

הכלל הכי חשוב הוא לא לבטל את דבריו של הילד בטענה ש"אין מפלצת בחדר". מבחינת הילד המפלצת היא אמיתית. הוא סומך עליכם, הוריו, שתאמינו לו ואם תבטלו את דבריו הפחד לא יעלם, הוא רק יגדל כי הוא יבין שאף אחד לא מאמין לו ואין מי שיעזור לו.
יש להיכנס לחדרו של הילד ולעשות איתו פעולה שתגרום לו להרגיש שהוא שולט במפלצת ויכול לגרש אותה.

לדוגמה:

  1. לתת לילד פנס ולהאיר בחדר. לאחר מכן להשאיר לו את הפנס ולומר לו שבכל פעם שיפחד יוכל להדליק את הפנס משום שמפלצות פוחדות מפנסים ובורחות.
  2. להפוך את המפלצת לפחדנית (במקום את הילד) ולומר "מפלצת אל תפחדי, לא נעשה לך שום דבר רע, לכי הביתה, אמא ואבא שלך מחכים לך".
  3. להכין מבעוד מועד שלט לדלת החדר "אין כניסה למפלצות".
  4. לגרש את המפלצת בלחש קסמים שתמציאו.
  5. כל דבר העולה בדעתכם שיכול "לגרש" את המפלצת.

ספרי ילדים מומלצים סיוטים וביעותי לילה:

    • פחדרון בארון / מרסר מאייר
    • מפלצולה / רחלי בהרל
    • לילה חשוך אחד / אורה אייל
זקוקים לעזרה? פנו אליי

מוזמנים לשתף

טיפים נוספים שאולי יעניינו אותך:

גמילה ממוצץ

גמילה ממוצץ

המוצץ היקר לליבו של הילד והאהוב עליו כל כך, זה שמלווה אותו מרגעיו הראשונים בעולם, המוצץ שמרגיע אותו ברגעי משבר, מספק לו נחמה, מחבר אותו

חלונות שינה על פי גיל

חלונות שינה על פי גיל

חלון שינה הוא הזמן האופטימלי להשכיב תינוק או ילד לישון, לפני שהוא מגיע לעייפות יתר גיל התינוק זמן מהתעוררות משנת לילה עד שנת בוקר זמן