הולדת תינוק נוסף למשפחה והשפעתו על מערך הכוחות

הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה מעוררת רגשות רבים אצל ההורים ואצל אחיו הגדולים.
מערך הכוחות בבית משתנה, תשומת הלב והמשאבים מתחלקים בין יותר ילדים, העייפות והעומס גדלים אצל ההורים וסבלנותם ותגובותיהם בהתאם. כיצד נכון להכין את הילד לשינוי המתקרב? האם לעשות שינויים בחייו לפני הלידה או אחריה? מדוע ילדים מסויימים נראים כאילו הם עוברים את המשבר בקלות ואחרים מקבלים זאת קשה יותר? ומה עלינו, ההורים, לעשות כדי להקל על ילדינו עם הולדתו של התינוק שצריך המון תשומת לב מאיתנו?

מתי ומה לספר על ההריון?

לילדים קטנים אין תחושת זמן ויכולת הבנה מופשטת כדי להבין שבתוך הבטן גדל תינוק.לכן כדאי לספר לילד על ההריון המתהווה כאשר הבטן כבר נראית לעין וההריון מתקדם. יש להתחשב בגיל הילד וביכולת ההבנה שלו.

עד גיל שנתיים:

כחודש לפני הלידה אפשר להראות לו תינוקות אחרים בסביבה ולספר לו שגם לאמא יש תינוק בבטן ובקרוב הוא יוולד.

גיל שנתיים ואילך:

בחודשי ההריון המתקדמים אנו מספרים לו שבקרוב יוולד לו אח.אפשר לומר "בתוך הבטן של אמא גדל תינוק, כשיהיה מספיק גדול וכבר לא יהיה לו מקום בבטן, אמא תלך לבית יולדות והרופא יוציא את התינוק מהבטן של אמא".

כדאי לענות תשובות קצרות אך ורק על מה שהילד שאל ולא להרחיב בדיבור אם לא התבקשתם לכך על ידי הילד.
לא כדאי לצבוע את הכל בורוד. זאת על מנת למנוע תסכול עקב פער גדול בין הרצוי למצוי (אם מספרים לילד שיהיה לו כיף כשהאח יוולד והוא יוכל לשחק איתו, הילד יתאכזב כאשר התינוק יגיע הביתה ויהיה קטן מדי מכדי לשחק).
אפשר להוסיף שלאחר שהתינוק יוולד הוא יהיה מאד קטן ולא ידע לאכול לבד או לעשות דברים לבד. לכן יצטרך הרבה עזרה מאמא ואבא, שיאכילו אותו, יחתלו אותו, ילבישו אותו ויחזיקו אותו הרבה בידיים, עד שיגדל ויוכל לשחק ולהיות יותר עצמאי.
בנוסף, לאחר הלידה אמא תהיה עייפה ולכן אתה תבלה יותר זמן עם אבא / סבתא…. עד שאמא תתחזק.

שינויים ונסיגות בחיי האח הגדול לפני ואחרי הלידה

לעיתים מגיעות נסיגות לפני או אחרי הלידה, בכל מיני נושאים אצל האח הגדול (שינה, גמילה, מוצץ ועוד).

  1. אם ברצונכם להעביר את האח הגדול למיטת מעבר (במידה והוא בן שנתיים וחצי ומעלה) לפני הלידה, עדיף לעשות זאת כמה חודשים מראש ולא בסמוך ללידה או לאחר הלידה. זאת כדי שלא יקשור את השינוי להרעה בתנאים בגלל הולדת אחיו.
  2. גמילה מטיטולים – לגמול את הילד בהתאם לבשלותו כמה חודשים לפני הלידה או כמה חודשים לאחר הלידה ולא בסמוך לה.
  3. שינוי מיקום השינה והעברתו לחדר אחר – כמה חודשים לפני הלידה.
  4. התחלת מסגרת חדשה – מטפלת חדשה, מעון או גן:
    כדאי לעשות את הההסתגלות כמה חודשים לפני הלידה או כמה חודשים אחריה.

תגובות שונות של ילדים שונים לתינוק חדש בבית

לפעמים נראה כי האח הגדול מקבל את הלידה בשמחה וללא כל קושי מיוחד. במקרים כאלה האח הגדול מגיב מאד יפה להגעתו של התינוק החדש הביתה, מפגין כלפיו אהבה, דאגה וחיבה ואפילו עוזר להוריו בטיפול בו. במשך כמה ימים או אפילו שבועות נראה כאילו הכל זורם על מי מנוחות ולא נראה שום קושי באופק. במקרים כאלה ניתן לראות את גילויי הקינאה, התוקפנות והתסכול מגיעים לאחר כמה חודשים. (כאשר התינוק גדל ונעשה פעיל ומעניין יותר ובהתאם לכך גם ההתפעלות ממנו גדלה).

      • ילדים מסויימים מגיבים בקנאה, בתוקפנות, בבכי ובתסכול כבר מהיום הראשון בו הם פוגשים את האח החדש שהתווסף למשפחה (או כבר בהריון).

כיצד מומלץ לנהוג עם האח הגדול לאחר הלידה?

לאחר לידת התינוק כדאי שכאשר האח הגדול מגיע לבית החולים, אמו תקבל אותו בידיים פנויות, כאשר התינוק מונח בעריסה של בית החולים. בדקות הראשונות תדבר האם עם הילד, תחבק אותו ותשאל לשלומו ולאחר מכן תציע לו לראות את אחיו התינוק ותציג אותו בפניו.

דברים נוספים שניתן לעשות:

  1. לקנות מתנה לאח הגדול לכבוד לידת התינוק.
  2. לספר לו במה הוא יכול לעזור.
  3. להיעזר בו עד כמה שאפשר ובהתאם לרצונו, כדי שירגיש שהוא מרוויח התייחסות ייחודית חדשה כלפיו עקב הצטרפותו של אחיו למשפחה ("תביא לי את הבקבוק" , "תן לו מוצץ" , "בוא נבדוק האם המים באמבטיה נעימים מספיק כדי לרחוץ את התינוק" ועוד…).
  4. למצוא את ההזדמנויות לחבק את האח הגדול ולומר לו שהוא גם "התינוק של אמא ואבא", כלומר, לתת לו להרגיש גם קטן לפעמים. במקרים רבים כאשר הורים מרבים לומר לילד הגדול "אתה כבר גדול, אתה לא תינוק" הוא דווקא מראה להם שהוא רוצה לחזור להיות תינוק (משום שהוא מבין שכאשר אתה תינוק אתה מרוויח יותר יחס…) ואז הוא יתחיל לזחול, לעשות פיפי בתחתונים במידה והוא כבר גמול, ירצה לשוב לקחת מוצץ, לינוק מאמא, לבכות וליילל כמו תינוק ועוד… את המילים "אתה גדול" כדאי לקשר לדברים שהוא מרוויח, למשל "בגלל שאתה גדול אתה יכול לאכול גלידה" , "ללכת עם אבא ללונה פארק"…
  5. למצוא זמן בו אמא תהיה רק איתו במהלך היום (גם אם זה עשר דקות בהתחלה), ללא תינוק בידיים, ללא פלאפון ביד, ללא התעסקות במטלות הבית. זמן שהוא כולו שלו ושל אמא.
  6. זמן האכלה או הנקה הוא זמן מצויין לדבר עם האח הגדול או לספר לו סיפור (בכך מרוויחים זמן איכות נוסף).
  7. כאשר אורחים מגיעים לראות את התינוק רצוי לכוון אותם להתייחס קודם אל האח הגדול ורק לאחר מכן לבקש ממנו שיציג את אחיו התינוק בפניהם.

לסיכום

הולדת אח חדש מביאה עמה שינויים רבים למשפחה ומטלטלת את מאזן הכוחות שהיה קיים עד כה. יש להתארגן לכך מראש ולתכנן כיצד לקבל עזרה בבית ועם האח הגדול. כשמתארגנים נכון מצמצמים את הקשיים ומקלים על בני המשפחה.

מרבית הילדים חווים משבר כאשר הם מאבדים את המעמד של בן יחיד או שעוברים סטטוס מהכי קטן לילד אמצעי / מרכזי / סנדוויץ.

חשוב להעניק לילד תחושה שהוא ממשיך להיות אהוב ולהדגיש את יתרונותיו בכך שהוא בוגר יותר ומסוגל לעשות דברים שאחיו אינו יכול.

יש להיות רגישים לתגובותיו של האח הגדול כלפי אחיו התינוק גם לאחר כמה חודשים כשהתינוק הופך להיות
"מעניין יותר" משום שאצל הרבה ילדים דווקא אז הקינאה מתגברת.

כמו בכל שינוי במשפחה ישנה תקופת הסתגלות, תקופה של חבלי לידה, בה כל בני המשפחה לומדים את מקומם החדש ואת תפקידיהם הנוספים. היו סלחנים כלפי עצמכם והבינו שלוקח זמן להסתגל לשינוי כה גדול בחייכם.
ככל שיעבור הזמן תהיו מיומנים יותר ותדעו להגיב נכון יותר או למנוע מצבי תסכול מראש.

לשאלות נוספות, אני תמיד כאן…
ליאן – 052-6203221

זקוקים לעזרה? פנו אליי

מוזמנים לשתף

טיפים נוספים שאולי יעניינו אותך:

סיוטים וביעותי לילה

סיוטים וביעותי לילה

ביעותי לילה תופעה אשר מתרחשת במהלך השינה בה הילד זז מתוך שינה, צורח ומבועת. זה קורה בדרך כלל בחצי הראשון של הלילה (כאשר הילד ישן

גמילה ממוצץ

גמילה ממוצץ

המוצץ היקר לליבו של הילד והאהוב עליו כל כך, זה שמלווה אותו מרגעיו הראשונים בעולם, המוצץ שמרגיע אותו ברגעי משבר, מספק לו נחמה, מחבר אותו